Čo dokáže spojiť lídrov startupovej, neziskovej aj podnikateľskej sféry?

Aký by mal byť startupista budúcnosti? A do akých projektov sa oplatí investovať čas, energiu a peniaze? Nadčasové a dôležité otázky, na ktoré by sme mali poznať odpovede už dnes, ak sa chceme pokúsiť o lepšiu a udržateľnejšiu budúcnosť pre nás všetkých. Aj preto sme spoločne s aktérmi tohto trhu spustili kampaň socialbusiness.sk.

Z každej strany počuť praskať bubliny. Je jedno, na ktorý smer sa otočíš. Neziskový, korporátny, startupový či podnikateľský. Nech na to pozrieme z akejkoľvek strany, odpoveď na tieto otázky nám vychádza stále tá istá:

Ideálny podnikateľ a startupista by mal riešiť skutočné problémy doby a v budúcnosti by im mal dokonca predchádzať. Mal by suplovať funkcie mesta, štátu či iných organizácií, ktoré buď nefungujú alebo si len čiastočne plnia svoju funkciu. Podľa nás by mal vytvárať aj iné hodnoty, ako len zisk. Zmysluplne rozvíjať podnikanie, poctivo zarobiť a aj spoločnosti vrátiť.

Lukáš Bakoš

Natáčanie: Lukáš Bakoš a tím Cukru

Podnikateľ a startupista budúcnosti by mal mať hlavne zdravý sedliacky rozum, inovatívne ambície startupu, srdce a zápal neziskovky a malo by mu tiež záležať na zveľaďovaní svojho okolia a krajiny, tak ako by to v ideálnom svete mal robiť štát. Úspech jednotlivca v budúcnosti totiž nebude možný ak zlyháme ako celok.

Po roku a pol svojej existencie sme chceli poukázať na možnosť zmeny. Aby mala úspech, musí prísť najmä z dola – od nás. Od aktívneho jednotlivca, podnikateľa, malých komunít.

Brano

Natáčanie: Braňo Šmidt a CUkru

Poctivý podnikateľ je hnací motor ekonomiky a rozvoja krajiny.

My na Slovensku chceme viac takých, ktorí inováciami a technológiami posúvajú hranice. Firmy sa u nás už začínajú správať spoločensky zodpovednejšie. A tak sa snažia aj podnikať. Stáva sa postupne normou, že firmy venujú čas svojich zamestnancov na dobrovoľnícke aktivity a viac dbajú na životné prostredie a dopad svojich aktivít na prostredie. Stále nám tu však chýba základná stavebná sila ekonomiky – aktívny jednotlivec. Podnikateľ, ktorý nielenže spoločensky zodpovedne podniká, ale priamo rieši konkrétne spoločenské problémy svojou hlavnou biznis aktivitou.

O čom je kampaň socialbusiness.sk a čo ňou chceme docieliť?

Inšpirovať mladých k vlastným nápadom, začatiu podnikania, rozbiehaniu prospešných a udržateľných projektov, ktoré ich dokážu uživiť a zároveň o kúsok zlepšia svet okolo nás.

Ukázať neziskovkám, že aj podnikanie im môže pomocť stať sa udržateľnejšími aby sa mohli dlhodobo venovať rozvíjaniu spoločenských tém a dosiahnuť čo najväčší impact v tom, čo robia.

Motivovať verejnosť, aby začala vnímať svoju veľmi dôležitú úlohu pri podpore social podnikania a inovácií. My všetci rozhodujeme na konci dňa, komu za akú službu alebo produkt zaplatíme a kam sa vrátime alebo nevrátime. Začať “investovať” svoje peniaze rozumne do prospešného podnikania sa nám v budúcnosti vyplatí hneď niekoľkokrát.

Vytvoriť pre zmysluplné projekty dlhodobo platformu, kde nájdu relevantné informácie, ktoré im na ich neľahkej ceste vedia pomôcť. Inkubátory. Súťaže. Pro bono pomoc odborníkov. Od nás. Od vás. Od každého, kto chce naozaj pomôcť rozvíjať trh.  Celú tému združujeme na www.socialbusiness.sk 

Prinášať vám pravidelne príklady, ako sa to aj na Slovensku dá.

A do budúcna aktívne vytvárať podmienky pre rast a udržateľnosť prospešného biznisu, ktorý rieši reálne problémy a výzvy a spolupracovať s investormi, podnikateľmi aj neziskovkami na ich udržateľnom raste a rozvoji.

Impact HUB vo svete robí tejto téme osvetu systematicky už 10 rokov. Vytvára vzdelávacie, inkubačné a akceleračné programy. Učí neziskovky podnikať a biznisu pridáva prospešný rozmer. Za ten čas vznikli a celostvetovo boli podporené stovky prospešných projektov. Prináša spolu s Forbes príklady úspešných podnikateľov v novom chápaní biznisu, investuje štarovací kapitál do potenciálnych “change makerov”. Na Slovensku začíname. Aj touto kampaňou sme urobili ďalší krok.

Ďakujeme všetkým, ktorí prijali naše pozvanie a podporili tak výzvu a osvetu o social business téme na Slovensku:

Michal Meško (Martinus). Lucka a Simon Šickovci (Pixel Federation), Ivan Štefunko (Neulogy Venture), Ken Ryan (KPMG a The Startup Studio), Roman Čmelík (Limerock Advisory), Tatiana Svrčková (Nadačný fond Telekom), Lenka Surotchak (Nadácia Pontis), Lukáš Bakoš (Maxman Consultants), Sergej Kára (Dobre&Dobré), Katka Hudecová (CirkusKus), Dušan Dušky Matuška (Octago), Milan Steskal (Mentegram) a Maxo Maxián (BatSuite & Startup Education Slovakia).

Našu predstavu nám pomáhali zhmotniť Janka Švecková (graficky), Matúš Jančík z Originals (programátorsky) a tím Cukru (videoprodukcia). Ďakujeme priatelia za váš čas a snahu.

Vďaka patrí aj vám, za podporu a zdielanie. Za 3 dni má naša kampaň skoro 9000 videní, desiatky “sharov” a stovky “lajkov”….. Zmysel to bude mať naozaj až vtedy, ak si niečo z nej zapamätáte a ak budete raz opäť stáť pred otázkou do čoho sa oplatí investovať svoj čas, energiu či peniaze, budete vedieť, že máte na výber.